zaterdag 6 juni 2015

Dinsdag 2 juni, Halle (Saale) rustdag

Het is droog en er staat aardig wat wind. Eerst mijn schoenen maar in de zon en op de wind zetten, dan kunnen die drogen. De begeleider van de jeugd komt aan met een paar zakken met broodjes, legt ze op een bank en doet een rondje langs de tenten om de jeugd te roepen voor het ontbijt. Hier en daar gaat er een tent open. Slaperig komen ze uit hun tenten. De man heeft ze aardig in het gareel. Zonder een verkeerd woord worden de tenten, na het ontbijt opgeruimd en op de fietsen gepakt. Daar gaan ze. Om negen uur ga ik lopend naar het centrum van Halle. Eerst even naar de tourist info. Ik heb een stadsplan gehaald en gevraagd of ze een route wilde uitprinten naar de volgende plaats. Dat is geen probleem. Ik ga toch nog eerst even naar een Vodafone winkel, kijken of zij mij kunnen helpen de telefoonverbinding weer te herstellen. En jawel, hij had het zo voor elkaar. Gelukkig ik kan weer bellen. Daarna ga ik op zoek naar een wijnhandelaar. Deze man heb ik twee jaar geleden in Tsjechië ontmoet, waar hij samen met zijn kleizoon was. Hans-Jürgen Pietsch heet hij. Met groot enthousiasme wordt ik onthaald. Ik mag kiezen: wijn of koffie. Nou, doe mij maar koffie, zeg ik. De man vertelt honderd uit over waar zij de wijnen inkopen. Ook over de plaats Halle vertelt hij veel. Hij is erg trots op deze plaats. Hij neemt mij mee naar buiten om te laten zien hoe hoog het water in 2013 heeft gestaan, tijdens de grote overstroming. Hij vertelt dat de parkeergarage achter hun pand vol stond met water en dat de auto's die erin stonden rijp waren voor de sloop. Het water stond 1,40 m boven het wegdek. Hun pand bleef droog, het water stond tot aan de drempel. In deze rivier zwemmen 50 soorten vissen, vertelt hij. Vroeger was de ene kant van de straat van de Pruisen en de overkant kant van de Saksen. Deze man kan hier uren over vertellen. Dan komt Hans met een fles rode wijn aan. Die is voor mij. Deze wijn komt uit Spanje uit het Navarra gebied. Dit is ook het gebied waar de Camino naar Santiago de Compostela doorheen loopt. Daar ben ik ook doorheen gelopen. Het is een lekkere volle rode wijn. Ik heb er vanavond bij het eten heerlijk van genoten. Dan neem ik afscheid en loop nog wat rond door de stad. Hier is het geboortehuis van GF Händel, wat tegenwoordig een museum is. Het verwondert mij niet dat Händel "Die Wassermuzik" heeft geschreven. Hier is een waterval en met het geluid van de vogels erbij moet je haast wel mooie muziek schrijven. Ook Händel zijn vader was wijnhandelaar kwam mij ter ore. Als ik op het marktplein sta, zie ik een grote toren. Dit is een klokkentoren in spät gotische stijl gebouwd, tussen 1418 en 1506. Daar recht tegenover staat de Sint Mariën kerk, gebouwd tussen 1530 en 1554. Midden op het plein staat een bronzen beeld van Händel. 1859. Er is nog zoveel te zien in deze stad. Het is de moeite waard om deze stad te bezoeken. Rond half vier neem ik de tram richting camping. Ondertussen is het hier aardig op temperatuur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten