zondag 24 mei 2015


Zaterdag 23 mei, Potsdamm. Rustdag.

Gisterenavond vroeg mijn buurman: Wilt u nog een stuk vlees? Vraagt mijn buurman die aan het barbecueën is. Nou lekker, zeg ik. Dat heb ik met smaak opgegeten, hoewel ik een uur eerder al gegeten had. Het was wel lawaaierig op de camping gisterenavond. Grote hordes families die bij elkaar gingen zitten te barbecueën. Natuurlijk komt Bacchus hierbij dan ook om de hoek kijken. Vanmorgen om 6 uur renden kinderen al om de tenten heen. Ze werden spoedig tot de orde geroepen, door hun ouders. Om 9 uur vertrek ik naar het centrum van Berlijn. Er is heel veel te zien maar teveel om in een keer in me op te nemen. Het eerste dat ik zie is de Kuhrfürstendamm. Dit was een kathedraal nu staat alleen de toren nog overeind. In het plafond zijn mozaïeken gemaakt, net als op de vloer. De Berliner Dom is ook een prachtig bouwwerk met al zijn koperen koepel daken. Dan kom ik bij de Brandenburger Tor, met zijn grote pilaren en met nog een Tor waar een span paarden  bovenop staat. Met de Berlin city tour gaan we naar Checkpoint Charlie. Hier staat nog een paar honderd meter van de muur, die aan beide kanten flink is beschadigd. Het is triest om te zien, in de fotogalerij, en te lezen wat er allemaal is gebeurd. Eigenlijk zouden de politieke leiders het gewoon allemaal zelf moeten uitvechten in plaats van al die soldaten in te zetten, die dan het leven moeten laten. Als soldaten wordt je opgeleid om te moorden voor een stelletje politici en dan roepen ze om het hardst: dit mag nooit meer gebeuren. Aan de westzijde staan een paar namaak VS soldaten waarmee je voor een paar EURO op de foto mag. Verderop in de stad staat een gebouw van 150 meter hoog. Daarachter staat een televisietoren die 350 meter hoog is. Baas boven baas, dit zijn volgens mij van die prestige projecten. Botanische tuinen, terrastuinen en veel museums vind je in de stad. Al met al is die een hele mooie stad met zijn vele mooie bouwwerken. Rond 18.00 uur ben ik weer op de camping. Het is vandaag bewolkt en niet zo warm. Hier op de camping heb ik een stel Engelsen ontmoet die met twee kinderen van ca 3-4 jaar oud een fietstoer maken naar Belgrado, vanaf Amsterdam. Dit doen ze in twee maanden. Ze heten Steve en Charlene en de kinderen heten Anna en Ellie. Op hun visitekaartje staat: "2babies2bike, daaronder our babies, our bike adventures, they take us on".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten