zondag 3 mei 2015

Zaterdag 2 mei. Turnov, Liberec, Hradek nad Nisou 25 + 17 km

Vanmorgen om 6.15 uur vertrokken met mooi weer maar erg fris. Na twee uur lopen toch de trui maar uit en de jas aan. Voor me ligt een hele grote berg waar ik over heen moet. Dit is wel weer een conditie test. Als ik door het kleine dorpje Frydstejn  loop, is er halverwege een berg zo mooi uitgesleten door wind en water. Het is net een kunstwerk. Later als ik boven ben kijk ik over alles heen. Ik denk dat ik op zo,n 800 tot 1000 meter zit. Verderop daal ik weer, maar dat is van korte duur want er ligt weer een flinke bult op me te wachten. Eentje met zes haarspeldbochten, er lijkt geen einde aan te komen. En weer zit ik op 1000 meter. Daarna loop ik de eerste wijken van Liberec in. Het gaat allemaal voorspoedig. Rond 13.00 uur ben ik in de stad zelf. Als ik aan iemand vraag of ie Engels spreekt, draait de man zijn hoofd om en loopt verder. Zo gaat dat diverse keren. Ik probeer het in het Duits te vragen, ook niet. Na n uur ben ik het zat en reis per taxi naar Hradek nad Nisou. Hier woont een mevrouw die ik twee jaar geleden heb ontmoet. Toen heeft ze mij haar adres gegeven. Ik word hartelijk ontvangen. Ik krijg bier en koffie met wat lekkers. En even later nog een grote kom goulash soep wat ik lang niet op kan. Ze belt een vriendin die goed Duits spreekt, zelf spreekt ze een klein beetje Duits. Die vriendin heeft me naar de camping gebracht even verderop. Dit zijn toch geweldige mensen. Op deze camping blijf ik twee nachten. Eerst even uitrusten.

1 opmerking: