zondag 12 juli 2015

Donderdag 9 juli 2015, Bad Münster-Merxsheim Monzingen 25 kilometer

De start is niet zo prettig vanmorgen. Toen ik de tent wilde gaan opbreken, begon het te regenen. DAt wacht ik maar even af, dacht ik. Na een half uur wordt het weer droog maar er valt nog wel af en toe een spatje. De boel inpakken en gaan maar weer. Ik ga over een lang breed pad tot aan Oberhausen aan de Nahe. Hier hoor ik vogels weer fluiten en zingen. Geweldig mooi. Het stromen van de rivier en het ruisen van de bomen en verder de stilte om me heen, dat vind ik heerlijk. Er staan hier langs de rivier veel borden met informatie over welke vissen hier in de rivier zwemmen. Het district Koblenz heeft dit gebied bestempeld als natuurgebied. De dobbelsteenslang (matrix tessalata) dreigt uit te sterven. Men wil deze slangensoort beschermen. De kleine wegen door het bos zijn afgesloten voor motorvoertuigen. Deze slang is ongevaarlijk en niet giftig. Het leeft hoofdzakelijk van kleine visjes. Deze ringslang komt nog op drie plaatsen voor in Reinland Palts. Een volwassen slang kan 90 centimeter lang worden. Helaas heb ik hier nog geen slang gezien. Om kwart voor een is de receptie al dicht. Ga maar ergens staan, zegt een man tegen mij. Er is plaats genoeg. Vanavond zit ik mijn verhaal te schrijven als diezelfde man komt vragen of ik een biertje bij hem kom drinken. Dat heb ik gedaan. Deze man komt uit Mainz en is alleen op vakantie in zijn beschilderde VW bus. Hij is van Nederlandse afkomst. Ik geef hem een visitekaartje, hij leest het en begint te lachen. Hij dacht dat zijn naam op het kaartje stond. Hij leest "van Praaij naar Winkel". Zelf heet hij van Raaij. De man heeft zijn bril niet op, daarom las hij het verkeerd. Dat krijg je als je ouder wordt, dan zie je het niet meer zo scherp.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten